Mit várhatunk el egy jó ingatlanközvetítőtől?
Ha ezt a kérdést Ön feltette magának, akkor már nagyon jó helyen jár, de azért jó tudni, hogy mit várhat el egy valódi ingatlanközvetítőtől. Úgy kezdődik az ismérvek listája, hogy mielőtt elvállalná a megbízást leül Önnel egyeztetni. A teljesség igénye nélkül íme néhány gondolat a megbeszélendő szempontokról:

1. Értékesítési cél
Tisztázza, hogy mi az értékesítés célja, miért szeretné a tulajdonos(ok) eladni az ingatlant, mint például nagyobbat/kisebbet szeretne, megváltoztak a körülmények és egy másik lokáció praktikusabb lenne, vagy akár hagyatéki értékesítés vált szükségessé.
Rákérdez az idő tényezőre. Lehet az ügylet sürgős, mert már kinézték/lefoglalózták az új ingatlant, aminek teljes vételárához szükséges a jelenlegi eladása, vagy lehet nem sürgős, amikor még csak a döntés született meg, de a következő otthont el sem kezdték keresni, vagy akár befektetési céllal keresnek kiadásra egy lakást. Az időtényező a stratégia kialakítása szempontjából kulcsfontosságú.
2. Keretek, elvárások

Egyeztetésre kerül a pénzeszközök rendelkezésre állása, ütemezés. Mindenképp prioritást képző felvetés, hogy a tulajdonos pénzkészlete elegendő-e az új otthon megvásárlásához, vagy szüksége lesz piaci hitelre, esetleg állami támogatást kíván igénybe venni. Kifejezetten javasolt a tulajdonos előzetes hitelbírálati kezdeményezése saját bankjánál, hogy nagyságrendileg tisztában legyen anyagi keretével, aztán amikor élesedik a helyzet, javasolt független hitelügyintézővel is tárgyalni, javaslatot kérni.
3. Felkészítés
Az eladandó ingatlan állapota, múltbéli és értéknövelő beruházások témája is terítékre kerül. Közös cél minden esetben, hogy az adott ingatlant a lehető legelőnyösebben lehessen bemutatni, természetesen kizárólag a valóságra alapozva. Egy jó ingatlanos szakember számtalan ötlettet és lehetőséget tud a tulajdonos számára felvázolni, hogy hogyan lehetséges némi befektetéssel az adott ingatlant valós értéknövelő tényezőkkel úgy feljavítani, hogy a befektetés akár többszörösen is megmutatkozzon az eladási árban.

Felkészítés nélkül egyáltalán nem érdemes egy ingatlant a piacra dobni!
4. Realitások
Az adott ingatlanról egy pontos ingatlanforgalmi értékbecslést készít, mi alapján a tulajdonos tud kalkulálni a REÁLIS értékkel. Kifejezetten káros, ha az ingatlan jelentősen túlárazva kerül a piacra. A legnagyobb hirdetési portálokon számtalan esetben tapasztalható, hogy a tulajdonos túlértékeli vagyonát, érzelmi kötődését is belekalkulálja az árba, vagy a közvetítő csak a portfólióját szeretné bővíteni, tisztában van a túlárazás tényével, de nem veszi a fáradtságot, hogy ezt kellőképpen el is magyarázza a tulajdonosnak, csak “leokézza”. Telefonnal készít néhány életlen, előnytelen képet és a hirdetés már fent is van egy portálon, de sem érdeklődő, sem ajánlat nem lesz belőle megfelelő.
5. Valós ingatlanpiaci ismeretek
Az ingatlanpiac egy nagyon speciális piac, ahol az általános elvek csak kis mértékben vagy egyáltalán nem érvényesek. Ezt a szigorú szabályokra épülő ágat sok esetben nehéz megérteni, jelentős az információhiány, ugyanakkor igen nagy összegek forognak kockán ahhoz, hogy a tulajdonos túl nagy kockázatot vállaljon. Egy jó szakember ismeri a piaci lehetőségeket, buktatókat, aktuális és valid információkkal rendelkezik, amivel a tulajdonost segíti, megóvja a káros döntések következményeitől, valamint segít a tárgyalás során a felek megegyezésében.
6. Értékesítési stratégia készül

A tulajdonos és az ingatlanközvetítő megegyeznek az alapvető kérdésekben, az együttműködés keretében, a felhasználható eszközökben, forrásokban. Ennek alapján készül egy terv, egy értékesítési stratégia, ami alapján lehet elkezdeni ütemezni, csoportosítani és egymásra építeni az értékesítés lépéseit, eszközeit. Az értékesítési stratégia tulajdonképpen egy kézzel fogható irány, lépéssor, terv, ami átláthatóvá teszi az egész eladási folyamatot minden résztvevő számára.
7. Szemet gyönyörködtető marketing anyagok
A megállapodás és stratégia elkészítését követően nem kezdődik meg azonnal az ingatlan hirdetése. Előtte mindenképpen szükséges előnyös, igényes és figyelemfelkeltő marketing anyagok elkészítésére. Ennek a legfontosabb része az ingatlan felkészítése! Igen, ha valóban el szeretné adni az ingatlant, egy időre kissé szükséges átalakítani, átrendezni, felfrissíteni, sőt kifejezetten ajánlott beruházni egy komplett home staging koncepcióra. A home staging lényege, hogy a némi befektetéssel rövid távon az ingatlan értékét jelentősen meg lehet növelni, eladási idejét töredékére csökkenteni. Hazánkban a home staging még nem terjedt el kellőképpen, így hatalmas előnyre lehet szert tenni a versenytársakkal szemben. Ennek koordinálását, szervezését egy jó ingatlanközvetítő elvégzi, sőt készül átalakítási tervekkel, ha esetleg az érdeklődő több szobát szeretne, még egy fürdőt vagy gardróbot, azt hol és hogyan lehetne kialakítani.
8. Képi anyagok
A megbeszélés alkalmával készült adhoc telefonos képek NEM minősülhetnek hirdetési anyagnak. A felkészítést követően a képi és videó anyagok célja a figyelemfelkeltés és érdeklődők bevonzása. Nem lesz vonzó egyetlen érdeklődő számára sem ha csúnya, életlen, pixeles, rendetlen képek használnak bármely hirdetésben. Mivel csak egyszer lehet debütálni a piacon, annak a lehető legelőnyösebben szükséges előkészíteni.

Egy profi ingatlan fotós szakember bevonása szinte elengedhetetlen, bár jelentős költséggel jár. Az eredmény magáért beszél. Ennek leszervezése és irányítása szintén a jó ingatlanközvetítő feladata, a tulajdonos részéről csak az ingatlan tiszta állapotú rendelkezésre bocsátása és személyes tárgyainak elpakolása szükséges. A többit a szakemberek elvégzik.
9. Együttműködés
Egy munkáját jól végző ingatlanközvetítő folyamatosan kommunikál a tulajdonossal. Összesítve megosztja tapasztalatait a hirdetés sikerességéről, állapotáról, módosításokról, őszintén elmondja meglátásait, sőt bizonyos pontokhoz kifejezetten ragaszkodni fog. Hatalmas idő és energia nyereségre tesz szert a tulajdonos, ha a közvetítő előszűri az érdeklődőket és csak a potenciális vevőknek mutatja be az ingatlant. Azért mindenképp érdemes számba venni, hogy a legjobb szakember is csak tiszta, rendezett ingatlant tud megfelelően bemutatni az érdeklődők számára. Az első benyomást nem lehet megismételni.
10. Szakemberek bevonása

Az ingatlan értékesítése során más társszakmák bevonására is szükség lehet, mint például statikus, építész, energetikai szakértő, műszaki szakember, ügyvéd, fotós, home stager, grafikus, látványtervező. Egy igényes ingatlanközvetítő jól bevált csapattal dolgozik, így a tulajdonosnak ezzel sem kell foglalkoznia, időt töltenie
+1 Tárgyalási és szerződési folyamat
Egy jó ingatlanközvetítő mindig a megbízója érdekeit képviseli, segít a tárgyalás folyamatában, minden tudását beveti, hogy a megbízó számára legelőnyösebb alkut érje el, folyamatosan tanácsaival látja el a feleket. Mivel az esetek döntő többségében a vevő hozza az ügyvédet, a közvetítő sokat tud segíteni, hogy az adásvételi szerződésben megjelenjenek a tulajdonos érdekei is, felhívja a figyelmet az esetleges előnytelen pontokra, illetve azok módosítási javaslatára.
Elméletileg a közvetítő munkája az adásvételi szerződés aláírásával ér végét. Ezzel szemben mi, az ST-PROPERTY csapata a birtokbaadásig kísérjük az ügyletet és a megbízási szerződés sikeres teljesítését követően is a megbízót támogatjuk, szükség esetén segítjük a zökkenőmentes átadásig.
Azért valljuk be, hogy a fentiekben felsorolt néhány gondolat alapján is már első találkozásra is elég jól meg lehet becsülni, hogy az adott ingatlanos egy portfólió vadász vagy egy munkájára igényes ingatlanközvetítő szakember.